Todo incluido

2 augustus 2018 - Varadero, Cuba

Zeg ‘all inclusive’ en je denkt ‘Russen’. En ja hoor, bij het - buitengewoon uitgebreide en goed verzorgde - buffet gisteravond kwamen ze aangemarcheerd: hooggehakt, kortgebroekt en eh... busty. Het was even schrikken toen we zagen dat de dame in het wit een bruinig polsbandje droeg: die zijn voor de 18-minners, de rest draagt roze. De dame in het zwart bleek juist van dichtbij iets meer rimpels op moeilijk te corrigeren plaatsen te hebben - het waren moeder en dochter; zo kan het dus ook.

Uiteraard is het hier niet toegestaan met een handdoek je ligstoel te reserveren, dus toen we naar het ontbijtbuffet (alweer zo’n feest) wandelden, zagen we dat er bij het zwembad geen plekje meer vrij was. Maar op het strand konden we een uurtje later toch een mooi plekje bemachtigen. En daar amuseerden wij ons de hele ochtend met het kijken naar de aerobic- en zumbalessen die op snoeiharde dancemuziek werden gegeven door achtereenvolgens een juffrouw met een blonde paardenstaart en een meneer voorzien van een coole bandana en een hinderlijk fluitje.

‘s Middags klonk er overal de onvermijdelijke reggaeton, dus de vissen waren hem gesmeerd, daarom bleek snorkelen een vrij zinloze onderneming. Maar gewoon zwemmen was ook al heerlijk in de Golf van Mexico en als je je best deed, kon je Florida zien (nee hoor, is 200km).

Ons resort heeft, behalve het eindeloze buffet, ook maar liefst vijf themarestaurants waar je kunt dineren (voor 15:00 uur reserveren en vol = vol). Wij kozen vandaag voor El Marino met zijn visspecialiteiten. Die visgerechten waren keurig in orde, vrij hilarisch was het dessert, de ‘pineapple surprise’: een schijf ananas met een bolletje aardbeienijs geserveerd op een groot warm bord. Verrassend was het zeker.

We hebben vandaag alle talen wel gehoord hier, zoals (hardop lezen):

• multitalige Duitser (om 10:00 uur): “sree serbessa und zwei pinahcolahdah wis roem”
  • Groninger: “staet daer zown klaessieken owtow jae, gae ik daer in zitt’n jae, zegt die vent da’s then khoek jae”
  • Cubaanse animatiedame: “it’s time for bolleyball”

1. Tanja:
    4 augustus 2018