het zeegat uit

6 mei 2015 - Civitavecchia, Italië

Het leken wel twee vakantiedagen vandaag. We hadden vanmorgen ruim tijd om lekker de locale markt te verkennen. En - ongelooflijk - we hebben niets gekocht, alleen genoten van de aanblik van verse tuinbonen, twintig soorten tomaten, bijzonder lelijke tafelkleedjes, 100 soorten kaas en worst, hoeden en petten en dameskorsetten...

Na een lekkere latte macchiato aan de zeerand was het tijd om ons bij de bus naar de boot te melden. We werden opgehokt met luidruchtige Amerikanen, waarvan de meesten gelukkig met de Zuiderdam gingen cruisen. Dat schip is een paar maatjes groter dan 'onze' Prinsendam.

Om 12:00 uur gingen we aan boord, en naar onze suite 201 op dek 8. Al meteen om 13:00 uur mochten we langs het lunchbuffet in het Lido (dek 11) waar we aanschoven bij nieuwe vrienden uit Australië. Daarna hebben we alle routes voor de scoot getest, en een paar favoriete deckchairplekjes gespot.

Vlak voor de afvaart moesten we ons op dek 7 melden bij lifeboat 1 voor de sloepenrol. Er zijn zes boten, en in elke boot passen 116 personen. Chef Linda nam de namenlijst voor de onze net zo lang door tot iedereen er was. Na nog een zwemvestdemo mochten we gaan.

Het diner genoten we in La Fountaine (dek 7), waar we aan tafel bediend werden door Mardi: een redelijke salade/gazpacho, een prima scholletje/penneschotel en een fijn citroentaartje/bananencrumble. Toen vonden we het wel mooi geweest.

Les 2: alleen kraanwater is gratis