Naar Santa Barbara

21 juli 2017 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

Koffie is een belangrijk ding onderweg. Want de koffie die we in de motels bij het ontbijt kunnen krijgen, zit meestal al vanaf half acht in de pot en dat kunnen onze culimaagjes om 9:00 uur niet meer aan. Gelukkig heeft Lucinda de Lonely Planet en de app 'maps.me' en die vertellen ons waar we tegen elf uur een leuke koffiestop kunnen houden.

Zo hebben we al menig bijzonder koffie- en lunchadresje ontdekt, maar vandaag kwamen we bij een heel aparte terecht. Coffee House in Santa Maria is namelijk een zgn. drive tru maar dat hadden wij niet echt door. We vonden het wel een heel klein zaakje (formaat flinke telefooncel), en een terras van één tafel is ook best bescheiden. Pas toen we op dat terrasje zaten, zagen we het bord met 'drive tru' en teruglopend naar onze auto begrepen we ook het loketje... Maar de koffie was goed en voordelig, en de dames waren vriendelijk.

Onze route ging vandaag vooral door landbouwgebied: aardbeien, artisjokken, sla (veel sla) met hier en daar een koe of een jaknikker. We maakten nog een omweggetje  naar een zandduinpark, maar daar hingen de wolken zo laag dat je de zee nauwelijks zag en evenmin de vergezichten uit bijvoorbeeld de hier opgenomen Ten Commandments (uit 1956).

Voor onze picknicklunch gingen we naar een verderop gelegen strand, het Gaviota State Park,  en daar scheen de zon weer volop. Het hele dorp zat al op het strand, (Mexicaans) muziekje erbij, pelikanen op de pier, dolfijnen dollend op een meter of vijftig. Kortom, een feest.

De laatste 30km reden we tussen de wijnhellingen door zo Santa Barbara binnen. Daar konden we even ontspannen in de hot tub bij ons laatste klassieke motel; wel bijzonder om in een bad van 37 graden te stappen terwijl het 27 graden is... En toen was het tijd voor de stad zelf. Daar hadden we een afspraak met ons dorpsgenootje Carlijn die hier deze zomer een talencursus doet.

We amuseerden ons een poosje op de steiger met kijken naar de inktvisvissers en goede gesprekken, en gingen daarna lekker uit eten bij Moby Dick: red snapper, zo uit de zee op je bord. Na ons diner brachten we Carlijn een stukje weg met de Downtown-Waterfront Shuttle. Dit elektrische busje brengt je voor 50 dollarcent van de haven naar het bruisende hart van de stad. Een leuk ritje, we kregen een aardige indruk van Santa Barbara: meer Spaans dan Amerikaans - een mooie opmaat voor morgen!