Afscheid

4 augustus 2018 - Havana, Cuba

Nog een laatste keer langs het ontbijtbuffet, nog een laatste duik in de Golf van Mexico en nog een laatste kop koffie-in-cocktailjasje. Is gewoon koffie verkeerd, maar in een handig bekertje-servetje-bekertje en met een rietje om te roeren.

11:30 uur - De taxi naar het vliegveld was prachtig op tijd, de rit weer typisch Cubaans. De snelheidsmeter werkte niet, dus onze chauffeur was voortdurend in de weer met maps.me, en met zijn zonnebril, en met zijn rugleuning, en met bellen en gebeld worden. Links en rechts haalden we collega-auto’s in waarin de bestuurders ook al druk aan het multitasken waren. En het wegdek was op de vierbaans Via Blanca echt niet beter dan op de andere wegen.

13:40 uur - Na een dikke twee uur, volgens plan, kwamen we aan op het vliegveld. Lucinda schoof in een lange rij in hal B, ik werd in hal A - met alle andere Nederlanders - van kastjes naar muren gestuurd. Opeens was er voor de desk van Delta een bordje met KLM neergezet en verzamelde zich daar een ordeloze horde. Ik dacht nog slim geld te kunnen wisselen tijdens het wachten, maar toen ik na tien minuten dan eindelijk aan de beurt was, bleek dat ik - net als alle mensen voor mij - bij haar collega in hal B moest wezen. Dat werd ons telkens keurig in persoon in het Spaans meegedeeld.

14:00 uur - Terug naar de KLM-horde, waar ik toch al na een half uur aan een van de zeven desks (voor die ene vlucht) mijn boardingpas in ontvangst kon nemen. Online inchecken is op Cuba niet mogelijk. Lucinda stond intussen een uur in de rij en was toch pas halverwege. Avianca is anders georganiseerd dan de KLM: vier desks voor drie vluchten en af en toe mag er een belangrijk groepje voor.

14:40 uur - Een nieuwe geldwisselpoging was wel succesvol, maar ook een zaak van lange adem. Er moeten immers CUC’s geteld, paspoortnummers ingetoetst, euro’s geteld, collega’s begroet, nagels gecontroleerd. En ook hier werd af en toe iemand om onduidelijke redenen door een bewaker vooraan gezet. Dat was dan natuurlijk nooit iemand met een kleine handeling. Lucinda begon intussen vast aan de paspoortcontrole, zodat ik op enig moment kon inschuiven. Deze tactiek hadden we van andere gezelschapjes afgekeken. Kon je ook de rij nog eens uit voor een plasje!

15:10 uur - De paspoortcontrole ging naadloos over in de security en na nog een half uur konden we eindelijk uitpuffen bij onze resp. gates. Straks om 16:10 uur scheiden onze wegen. Bedankt voor het meereizen!

1. Joke:
    4 augustus 2018
    apart vliegen?
    dus tòch koninklijk bloed, ik wist het!
    goede reis en voor straks, welkom terug.
    fijn dat jullie er dan weer zijn
  2. Richard:
    5 augustus 2018
    Was wéér een mooie reis Ina.
    We vonden het leuk om mee te mogen reizen. Je verhalen zijn hier met veel plezier en interesse gelezen.
  3. Tanja:
    Ik ben het helemaal met Richard eens 😊
    En een goede thuiskomst gewenst!!
  4. Ad:
    5 augustus 2018
    Ina, ik heb genoten van jouw Cubaanse avonturen. Heel herkenbaar.
    Ik hoop dat je inmiddels goed bent aangekomen in ons overgeorganiseerde, aangeharkte landje. Succes met de hitte en het afkicken.