neushoorns en andere leuke dieren

26 augustus 2015 - Krugerpark, Zuid-Afrika

De gamewalk van vanochtend ging veel over planten en bomen. We roken, voelden, proefden en tilden van alles. En weer een hoop poep natuurlijk. We hoorden hyena's, maar zagen ze niet.

Toen was het tijd om te vertrekken. Op naar het beroemde Krugerpark. Dat park lijkt qua vegetatie wel veel op Manyeleti, maar het glooit wat meer en de bergen op de achtergrond zorgen voor mooiere plaatjes. Omdat Kruger een echte rivier heeft, met altijd water, zijn de dieren hier wel graag.

Nou, dat bleek. We deden drie uur over de 80 km naar camp Berg-en-Dal en daarin kwamen bijna alle grote jongens wel voorbij, en ook nog dichtbij. Giraffen meteen al aan het begin; een liggende neushoorn, even later een wandelend exemplaar en nog iets later een hele familie pal langs de weg; hier en daar een olifant; en vlak voor het donker werd nog twee leeuwinnen. Voor het zgn. kleine spul stopt naast niemand, behalve voor een enkele mooie vogel zoals de lilac breasted roller (googel die zelf even), de red-biilled longbill (= Zazou uit the Lion King) en zijn wandelende neef de grondhoornraaf,

Restcamp Berg-en-Dal is een beetje een domper na het Pungwe Bushcamp. Oké, er is stroom en je mag in het donker naar buiten, maar het voelt toch een beetje als een grote Franse camping maar dan met bungalows. De huisjes zijn uit 1951 (schat ik) met rotan, baksteen en tl-verlichting. We missen de olielampen!