de Kamberg op

19 augustus 2015 - Mooi River, Zuid-Afrika

Host Andrew tipte ons een wandeling te maken naar de zgn. Rock Art op de Kamberg, slechts 30 km verderop. Dus wij trotseerden een uur lang (jawel) de diverse potholes op B-, C- en D-wegen. Maar we zagen, naast onze vertrouwde zebra-gnoe-impalakudde, ook wat struisvogels en een vosje.

De wandeling was alleen mogelijk met een gids, en die was met vijf minuten ter plaatse dus daar gingen we, bergopwaarts. Het zou een klim worden van 800 naar 2300 meter in een uur of twee. Na prachtige wandeling van een uur, vooral 'sentier balcon', begon het echte klauterwerk. Dat was voor moeders al snel te pittig. Ik bleef achter bij de eerste rotstekening, 3000 geleden gemaakt door de San (ook wel Bosjesmannen) en vermaakte mij met het kijken naar spelende bavianen op veilige afstand.

Willem hield het dapper vol, maar moest alle zeilen bijzetten om de jonge gids bij te benen. De tekeningen waren wel de moeite waard, en de zwerm rondcirkelende gieren gaven een aparte touch.

Op de terugweg zagen we wat ibissen,  veel (heel veel) schoolkinderen op weg naar huis - en maar zwaaien, ik leek Maxima wel - en grote hoeveelheden bruine koeien. Boerderijgebied hier.

Hadden we gisteren nog een prachtige sterrenhemel (met Zuiderkruis, inderdaad), vandaag was het koud en winderig. Dus terwijl ik mijn spieren lag te ontspannen in het bubbelbad(je), maakte Willem de open haard aan. En straks genieten we weer van een driegangendiner van James (die vroeger in het Marriott te Amsterdam kookte).

1. Richard:
    20 augustus 2015
    Weer een mooi verhaal. Schenkt James bij de drie gangen ook nog een bijpassende lokale wijn?
  2. Ina:
    20 augustus 2015
    Schenken mag je zelf doen. Er is een zgn. honestybar: uitkiezen, inschenken, noteren en bij vertrek betalen. Een keur aan lokale wijnen!