de laatste beessies

29 augustus 2015 - Centurion, Zuid-Afrika

We vlogen pas om 19:15 uur, dus we hadden nog ruim tijd voor 'iets'. Nu zijn we meer van de na- dan van de cultuur, dus we waren blij dat we op de kaart tussen ons guesthouse en het vliegveld een klein natuurpark hadden gevonden: de Rietvlei Nature Reserve.

Rietvlei was ooit het landgoed van een familie Erasmus, oude Voortrekkers, u weet wel. Het park is niet heel groot, in een uur of vier kun je er goed doorheen rijden, zowel over asfaltwegen als over de bij ons favoriete dirtroads; daaraan dankte onze ooit witte X-trail zijn oranje kleur bij het (later op de dag probleemloos) inleveren.

De op de site beloofde crocs & hippo's hadden een dagje vrij, maar de aanwezige zebra's en struisvogels maakten veel goed. Ook zagen we eindelijk de blesbokken, die hadden we nog niet kunnen afkruisen. Geen impala's, wel springbokken en gnoes. En opeens liep er een neushoorn in de berm. Blijft een prachtig gezicht, die oerbeesten.

De neushoorn hoorde bij een familie van zes, en die familie had haar thuisbasis achter de theetuin die hoort bij de oude villa van de Erasmusjes (waarin veel oude meuk voor de liefhebbers). Een stevig hek scheidde ons van de dieren, dus je kon ze veilig van best dichtbij fotograferen.

Veel families hadden vandaag (zaterdag) in dit park afgesproken voor een gezellige braai. Op de diverse picknickplaatsen brandden de vuurtjes al genoeglijk, stonden de koelboxen op de geruite tafelkleden en werden partytenten opgezet. Wij aten onze laatste Zuid-Afrikaanse boterhammetjes in een eenvoudiger stijl en namen afscheid van het Zuid-Afrikaanse landschap.